Jak to działa?

AdBlue

Nazwa handlowa 32,5% wysokiej czystości wodnego roztworu mocznika. AdBlue to zarejestrowany znak towarowy, należący do organizacji Verband der Automobilindustrie. Produkt stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor w celu rozłożenia w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna) szkodliwych dla środowiska tlenków azotu.

Układ SCR

Głównym zadaniem układu SCR jest redukcja poziomu tlenków azotu NOx w spalinach. Praca układu polega na wtryskiwaniu bezpośrednio do układu wydechowego niewielkich porcji mocznika. Ze względu na to, że system SCR umieszczony jest w układzie wydechowym nie wpływa on w żaden sposób na osiągi silnika jak również nie pogarsza zdolności do rozruchu.

ELEMENTY UKŁADU SCR

POMPA ADBLUE

Płyn Adblue wtryskiwany jest do układu redukcji emisji spalin pod wysokim ciśnieniem. Do jego wytworzenia stosowana jest pompa AdBlue. Spotykamy kilku producentów pomp, do najczęściej spotykanych należą Bosch, Hilite, Grundfos

ZBIORNIK ADBLUE

Każdy samochód ciężarowy wyposażony układ SCR wyposażony jest w zbiornik w którym przechowywany jest ten płyn. Jako, że mocznik jest korozyjny, do transportu i przechowywania płynu stosuje się odporne na działanie AdBlue zbiorniki.

GRZAŁKI

Główną wadą płynu AdBlue jest to że w temperaturze około -11 stopni celcjusa ulega on krystalizacji. Aby zatrzymać to zjawisko, zbiorniki z płynem są podgrzewane. Stosowane są do tego specjalne grzałki.

CZUJNIK NOx

Znajdujący się bezpośrednio w układzie wydechowym pojazdu czujnik, służy do stałego pomiaru zawartości NOx (tlenków azotu) w gazach spalinowych samochodów.

WADY UKŁADU ADBLUE

Układ SCR należy zdecydowanie do bardzo awaryjnych układów w samochodach ciężarowych. Koszty eksploatacyjne Adblue nie są wysokie pod warunkiem że wszystko działa. W przypadku awarii już tak kolorowo nie jest z tą ekologią. Najczęsciej psujący się moduł to jest pompa oraz czujniki Nox. Koszty pompy waha się około 3000-4000 zł natomiast czujnik Nox to kwota od 1300 – 2500 zł. Dochodzą do tego drobne awarie grzałek, czujników, zapchane filtry itd. Bardzo dużym problem z układem Adblue jest sam płyn (mocznik) ponieważ zamarza on przy temperaturze -11 stopni. Płyn się krystalizuje zapychając przewody.

DODATKOWO

Jakość tankowanego płynu Adblue też jest bardzo ważna – jeżeli zastosujemy płyn niskiej jakości zatankowany na dzikich stacjach również możemy uszkodzić pompę. Samo przechowywanie płynu jest istotne żeby zbiorniki nie były brudne lub po innej cieczy. Najczęstszym błędem użytkowników jest wożenie płynu Adblue w bańkach po różnych olejach lub płynach. W tedy mamy 100% pewność że jak zalejmy adblue do układu z nieczystościami uszkodzimy pompę. Ogranieczenie Mocy w przypadku uszkodzenia układu Adblue – producenci samochodów zadbali aby użytkownicy dabali o środowisko i układ SCR wprowadzają ograniczenie mocy w przypadku uszkodzonego elementu adblue obnizając moc o około 40% w tym przypadku spalanie samochodu wzrasta o około 5l /100km a w przypadku EURO 6 ograniczenie prędkości jazdy do 20km/h.

Emulator AdBlue

Przekazuje do silnika komunikaty o sprawnie działających podzespołach układu redukcji emisji spalin SCR.

Zalety Emulatora AdBlue:

  • Nie ma potrzeby tankowania płynu
  • W razie usterki któregokolwiek z modułów układu AdBlue, nie ma potrzeby naprawy lub wymiany drogich podzespołów, ponieważ Emulator je w pełni zastępuje
  • Samochód nie przechodzi w tryb ograniczenia mocy z powodu awarii
  • Możliwość kasowania błędów z komputera przez kierowcę Volvo, Renault również po jeździe na magnesie
  • Emulator widzialny jest przez urządzenia diagnostyczne jako oryginalny sterownik AdBlue
  • Po instalacji Emulatora, auto jest w pełni diagnozowalne, a komputery diagnostyczne widzą sprawnie działający system SCR
  • Brak trwałej ingerencji w elektronikę samochodu
  • Możliwość przywrócenia funkcjonowania układu SCR
  • Możliwość instalacji próbnej
  • Gwarancja 2 lata

Jeżeli w samochodzie jest uszkodzony jakikolwiek element z układu AdBlue, emulator w pełni zastąpi ich pracę takie jak:

  • Pompa
  • Wtryskiwacz
  • Sterownik SCR
  • Czujnik poziomu mocznika w zbiorniku
  • Czujnik temperatury mocznika
  • Czujnik jakości mocznika
  • Grzałka w zbiorniku
  • Czujnik temperatury spalin
  • Czujnik NOx
  • Uszkodzone przewody elektryczne